Čo inštalovať na IBM Lenovo T61? (III.)

Na doplnenie informácií o rozhodovaní, ktorý Linux zinštalovať na notebook musím spomenúť aj další celkom vydarený "vyhľadávač" a konfigurátor, ktorý je na stránke Desktop Linux at Home. Podľa nich by som mal pridať ešte do svojho portfólia potenciálnych kandidátov aj distribúcie Slackware, Fedora a Mepis. O týchto však veľa neviem, takže do výberu sa nezaraďujú.

Jednou z mojích dôležitých požiadaviek (aj keď objektívne technicky neopodstatnenóu) je to aby operaćný systém (teda jeho grafická interpretácia a vzhľad) "vyzeral k svetu", aby to nebola nejaká mrzká zlátanina, ale aby sa na to dalo pozerať.

Ako vyzerá napr.taká Mandriva 2010. Nie je to špatné, tá modrá sa mi celkom páči. Trochu "nezgrabný" je ten typ a veľkosť fontu, ale pokiaľ viem, to by sa malo dať nastaviť (zmeniť).

OpenSUSE 11.2 je tiež farebne vydarený. Neviem prečo, ale pozdáva sa mi graficky viac ako spomínaná Mandriva 2010.

Ubuntu 9.10 je kandidátom už sám o sebe (aj vďaka zverejneným hitparádam a všeobecnej popularite). Ale páči sa mi aj jeho dizajn, ktorý je ladený do zlato-žlto-červena. Celkom pekná kombinácia.

Mandrivu mi vzhľadom veľmi pripomína Fedora 12. Odtiene modrej sú stále pekné.

Inak na stránkach Coding Studia možno nájsť screenshot-y ešte mnohých ďalších distribúcií. Niektoré sú graficky veľmi pekné, niektoré sú bizarné.

Dizajn je jedna vec, ale predsa len dôležitým parametrom by mala byť funkčnosť a tiež možnosť spúšťať programy a utility, na ktoré som si za tie roky zvykol a nemám dôvod ich meniť za nejaké iné a učiť sa ich nové ovládanie. Jedným z takýchto dôležitých nástrojov pre komunikáciu je všeobecne preslávený Skype (určený na četovanie a internetovú telefóniu). Pokiaľ viem, Skype je dostupný aj vo verzii pre Linux, takže tam by problém byť nemal. Podobne je to aj s instantným "kecálkom", programom Pidgin. Je to skvelý pomocník a odporúčam ho všetkým, ktorí radi používajú ICQ, MSN, Jabber alebo niektorý z mnohých ďalších "mesendžerov". Zahoďte všetky možné aj nemožné a nahraďte ho Pidgin-om. Je malý, rýchly, šikovný, príjemný a vie nahradiť všetky doteraz používané. Dokonca veľmi dobre spolupracuje aj so Skype-om. Opäť mám také tušenie, že aj Pidgin existuje vo verzii pre Linux.

To, že notebook nebudem používať na spúšťanie profesionálnych audio softvérov som už spomínal v predchádzajúcej časti, ale rád by som ho použil na (operatívne) nahrávanie zvukových záznamov, či už v prípade nejakých živých hraní, alebo pri príležitostiach mimo štúdia (nahrávanie živého audia a živých nástrojov "v teréne"). Vo Windows-och som na tento účel používal šikovný programček Reaper, ktorý používam stále aj na prehrávanie hudobných podkladov pri živom (half-plejbek) hraní. Rád by som niečo podobné mal k dispozícii aj pod Linux-om.

Na doplnenie "hitparád" snáď ešte zaujímavé vyhodnotenie, ktoré sa objavilo na Linux.com o najlepších linuxových distribúciách (použitie na laptope, na server, LiveCD distribúcia, distribúcia z pohľadu bezpečnosti, multimediálna distribúcia, atď.).

A na koniec ešte jeden zaujímavý prehľad o popularite linuxových distribúcií od roku 2002 do 2009, urobený na základe návštevnosti stránok jednotlivých distribúcií, takže možno predpokladať, že aj trochu na základe obľúbenosti, ktorý som našiel na stránkach TechSource.

0 komentárov:

Zverejnenie komentára

 
Copyright © DownloadingBirds